amalyosman

Elokuvien uusi utopia

 

Kuluttaja saa määrittää päivänsä yhä enemmän. Vuosi vuodelta lisääntyy vapaus käyttää eritoten palveluja. Tänään sitten pohdin elokuva alaa. Vahva tunne siitä että ala on muuttumassa kuluttajien myötä. Esimerkiksi netflixistä on hyvä ottaa mallia. TV sarjoja ja elokuvia voi nauttia milloin kuluttajalle sopii. Ei olla enää orjia kellonajalle. Joten uskon että elokuviin mennään osina ajan kulkiessa nopeampaan tahtiin. Ammennan sitä omaan lukemisen vähenemiseen,mikä on yllättänyt. Teininä kirjoja jaksoin ahmia parissa päivässä tai päivän aikana mutta nyt fiktio kirjoihin menee se kuukausi. Tämä johtunee hyvin pitkälti sosiaalisesta mediasta. Somen noustessa kärsivällisyyskin tuppaa vähenemään. 

Elokuvateattereihin mennään 5-10 vuoden sisällä tähän tapaan vääjäämättä. Kuluttaja ostaa lipun jaksoissa. Varmaan kuulostaa utopiselta mutta näkisin myös että kuluttajan mielipiteellä on väliä elokuvan kokonaisuuden näyttämiselle. Mitä enemmän elokuva saa kuluttajilta vihreää valoa jatkoa painikkeelle sitä todennäköisemmin sitä tehdään. Näin taloudellinen riski vähenee tuotantofirmoille ja studioille. 

Niinkuin historiassa on todistanut laadukkaiden elokuvien määrä vähenee huomattavasti. Ajan puute näkynee sitten jaksottamisessa. Elokuvien ja tv sarjojen ennakoiminen lisääntyy markkinoille tuotavien mielipide sivustojen myötä missä kuluttaja voi antaa äänensä sarjojen kauden uusimisesta. Tämä luo entistä enemmän epävarmuutta alan työntekijöille mutta turvaa ja tyytyväisyyttä kuluttajille. Tulevaisuus on kuin seikkailu missä voittajina on vain kuluttajat. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Kuluttaja ei voita, vaan tylsistyy, kun saa sitä mitä haluaa. Ihminen tarvitsee virikkeitä että ei tylsistyisi.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman

Kyllä maar! Tuottajat ja studiot ehkä enemmän tuntevat epäonnistumista ja häviämisen tunnetta kuluttajaan nähden.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Katsomme aika paljon sarjoja. Nyt menossa True Detective sarjan toisen osan jaksot. Melkoisen mystinen, aivot työssä sanoisin, sillä mikään osa ei ole ollut itsestään selvää niin kuin ei elämäkään ole. Logiikkaa ei aina löydy, vaikka sellaista välillä voi nähdäkin.

Elokuva tai sarja voi olla kuin palapeli, joka koostuu osista kokonaisuudeksi.

Kirjastoissakin on vielä ainakin myös kirjoja, jotka eivät ole lukijoiden enemmistön mieleen. Minusta hyvä niin.

Ei kaikkea pidä tehdä miellyttääkseen. Jokaisella ajalla on myös omat tuotteensa ja vasta aika voi tehdä jostakin myöhemminkin katsotun, vaikkapa luetun ja suositun.

Kiitos blogistasi.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman

Ei pidäkään miellyttää mutta paljon on ammattilaisten harteilla kun elannon saaminen epävakautuu hurjasti. Lähinnä heidän tilannettaan pohdin varsinkin kun elätettävänä on perhe. Kuluttajan tylsistymisen hinta on kova tulevassa yhteiskunnassa! Eletään jonkinlaista uhkapeliä työelämässä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Aikoinaan, kun TV tuli markkinoille, niin uumoiltiin, että elokuvateatterit tulevat nopeasti kuolemaan pois. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.

Kun sitten väri-TV tuli markkinoille, niin pidettiin varmana, että elokuvateatterit katoavat. Näin ei tapahtunut.

Nyt Netflixien ja muiden Piratebay -sivustojen aikana uskotaan, että elokuvateatterit tulevat kuolemaan pois. Veikkaan, että näin ei tapahdu.

Elokuvateattereiden esitystapa ja kyseisen ajanviihteen nautintatapa eivät myöskään ole juuri muuttuneet aikojen saatossa. Elokuva on taidemuoto, jota tekniset vempeleet eivät tule korvaamaan. Itse asiassa elokuvateollisuus on elänyt 80-luvulta lähtien suurinta buumikauttaan.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman

Ymmärrän. Tarkoitin että sen sijaan kun ollaan teatterissa sen 1,5-2h niin jatkossa se muuttuu pätkien nauttimisessa. Erilaisten sovellusten ja varsinkin kohta markkinoille tulevan Oculus Riftin myötä elokuvateatteri palvelun on muututtava kuluttajien kalenteri aikarajoja vastaaviksi.
Ehkäpä sanon tämän koska taustalla on keksintö joka mullistaisi takuuvarmasti elokuvateatteri palvelua. Mutta se vaatisi hurjia satojen miljoonien sijoituksia sen toteutumiseen niin ei tässä auta kuin odottaa jonkun toisen perustavan sen :). On vain ajasta kyse milloin ala muuttuu.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Voi tietysti olla, että "click and go" -sukupolvi ei enää jaksa istua pimeässä kahta tuntia ja keskittyä yhteen asiaan, mutta en silti usko perinteisen elokuvan ja teatterikokemuksen laajamittaiseen muutokseen. Jotkut asiat ovat teknisestä kehityksestä ja ajan hengestä riippumattomia.

Savonlinnassa esitettiin viime viikolla Figaron Häät ooppera aivan samalla tavalla kuin se aikoinaan on saanut ensi-iltansa ennen Ranskan vallankumousta 1700-luvun lopulla eikä sitäkään kukaan halua muuksi muuttaa tai pätkitellä pienemmiksi osasiksi.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman Vastaus kommenttiin #10

Syy on varmaan suomen maa. Suuret ikäluokat elävät yhä mikä tarkoittaa että oopperaa on yhä tarjolla joka vuosi. Mitä enemmän on suuria ikäluokkia sitä hitaammin mullistukset saavat jalkasijaa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #13

Onneksi on sentään nuoriakin jotka arvostavat oopperaa!

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #10

Oopperoita onki tulossa enemmän elokuvina. Voi olla kiinnostavaa nähdä elokuvissa verrattuna TV ruutuun.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Meillä ei vielä, mutta näin ensimmäisen elokuvan Genovassa. Se oli kolmiulottinen. Seuraavan näin Lontoossa vahakabinetissa. Niskaan rapisi vettä. Selässä tuntui ja muutoinkin oli erilainen kuin normaali elokuvat. Tällaisia elokuvateattereita on Dubaissa ja Egyptissä. Perhe, joka on lähtenyt Suomesta on niitä näihin maihin suunnitellut ja toteuttanut. Ehkä saamme tännekin jossain vaiheessa, mutta voi viedä aikaa, sillä eihän täällä välttämättä ole rahaa sijoittaa tällaiseen uuteen.

Miksi suomalaiset myivät elokuvateatterit ruotsalaisille. Sen jälkeen teatterit ovatkin kokneet uuden nousun ja kasvaneet katsojaluvut.

Meillä on tuettu aina myös elokuvien tekoa eri tavoin, ehkä tulevaisuudessakin.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman

Varsinkin Dubai satsaa kaikkeen elämyksellisiin palveluihin mikä näkyy turismin nousuna. Suomessa saa odottaa paljon asioita ja ne yleensä tulevat tosi myöhään vuosien päästä esim. Starbucks.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #12

Starbucksia en todellakaan tänne kaivannut. Ei maksa edes veroja Suomeen tai muihinkaan maihin mihin on niitä saatu aikaan. Ei sovi meille.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #12

Suomella on muita matkailuelämyksiä kuin uudenlaiset elokuvat.
Eikö Starbucks ole joku USA:lainen kahvilaketju? Mikä siinä on erityistä?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Suurin osa elokuvateattereista joutui lopettamaan television yleistymisen myötä.
Minun lapsuudessan käytiin uutiskatsauksiakin katsomassa non-stop elokuvateattereissa. Lapsia varten oli välipaloina piirrettyjä filmejä.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman

Kyllä ihmettelen miksi elokuvateattereita on niin vähän Suomessa. Ulkoilma teatterit ovat kuolleet sukupuuttoon ja tilalle tuli sisätilojen leffateatterit.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #11

Ei Suomessa ole ollut ulkoilmateattereita. Joitakin ulkoilmaesityksiä on viime vuosina erikoisuutena järjestetty. Minun lapsuudessani katsomot olivat isoja.

Käyttäjän amalyosman kuva
Amal Osman Vastaus kommenttiin #14

Meinasin Amerikkaa jolloin se vallitsi nuorten keskuudessa. En olisi uskonut että Suomessa oli ulkoilma teattereita. Jännää kuitenkin lukea minkälainen lapsuutesi oli silloisessa Suomessa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #15

Kävin lapsena usein elokuvissa; meidän pihassa oli elokuvateatteri johon saimme vapaaliput tutulta omistajalta.
Vielä opiskeluaikanani Tampereella oli monia isoja elokuvateattereita. Elokuvakerhossa näki edullisesti hienoja klassikko-elokuvia.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #16

Tuosta tuli mieleen että olen kerran istunut vapaalipulla Kino-Palatsin aitiossa Tampereella kun oli tilaa, vahtimestari näet oli päivätöissään postinkantaja ja toi postin firmaan, jossa olin kouluaikana kesätöissä. En ole kiinnittänyt huomiota, mutta aitioita ei taida uusissa elokuvateattereissa enää olla, eikä muistaakseni Tampereellakaan ollut muissa, Hällässäkään?

Opiskeluajan elokuvateattereista tulee mieleen Helsingissä Viiskulman Merano, siellä esitettiin klassikoita, mm. Truffautin elokuvia ja jonkun Bunuelinkin siellä katsoin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #19

Ei kai enää aitioita ole missään kun salit ovat niin pieniä. Minäkin kävin Helsingissa elokuvakerhossa, mutta muistaakseni yleensä jossain muussa teatterissa jonka nimeä en nyt saa päähän vaikka on melkein kielen kärjellä.
Tampereella Monreon esitykset olivat vanhalla Tekulla.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Tuotetataan tälläkin alalla enemmistön mielen mukaan ja vähemmistöille ei mitään.

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren

Oletko katsonut vanhoja elokuvia?

Moni niistä on tylsiä ja nykymallistakin huonommin käsikirjoitettuja ; Lisäksi ne eivät näytä tuoreilta kun niissä käytetyt innovaatiot on sittemmin pureksittu ja niistä on tullut konventioita. (Kulttuurihistoriallinen arvo, mullistavuus jne ei ole sama kuin ajattomuus ja se että elokuva kestäisi vertailun.) Ne ovat sinänsä olleet luovia koska ovat tuoneet nämä temput kulttuurimme haltuun. Mutta usein jatkosoveltaminen ja hiominen johtaa parempaan lopputulokseen.

Ja menneistä elokuvista muistetaan yleensä vain ne parhaat. Tässä hetkessä nähdään enemmän keskivertoa. Uskaltaisin väittää että jos parhaat elokuvat vaikka joka vuodelta kasataan niin niiden taso on ollut nousussa. (Niiden tarinat ovat kompleksisempia ja hahmot hienosyisempiä jne.)